14-01-2025

Jouw brandingstrategie: hoe weet je dat je toe bent aan rebranding van je merk?

Het veranderen van je strategie, een fusie of veroudering van je merk. Wat zijn signalen dat het tijd is om je merk te herpositioneren? Hoe weet je dat je toe bent aan rebranding?

Wanneer ben je toe aan rebranding hagenaar reclame  (1)

Wat houdt rebranding in?

Een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. Dan ben je er toch al? Rebranding is een groter en diepgaander proces dan alleen dat en houdt meer in dan het veranderen van de visuele aspecten van je merk. Met rebranding positioneer je een merk opnieuw in de markt om elevant te blijven voor de doelgroep - zowel je huidige als potentiële klanten - die je wilt aanspreken. Dit houdt in dat het opnieuw bekijken van je boodschap, waarden en je identiteit hier ook bij horen. Past dit nog bij je doelgroep, nieuwe trends en de gebieden waar je jouw producten en diensten aanbiedt? Je neemt je volledige brandingsstrategie onder de loep. Markten en bedrijven zijn namelijk van dynamische aard en ook grote gevestigde bedrijven zijn niet immuun voor deze veranderingen. Denk aan bekende merken als Uber (meer dan alleen een taxibedrijf met o.a. UberEats), Nike (inmiddels hét symbool voor motivatie en inspiratie) en Apple (van computer naar technologiebedrijf). Naast visuele aanpassingen hebben zij ook aanpassingen gemaakt in hun strategie. Maar hoe weet je eigenlijk dat je toe bent aan rebranding?

In deze blog besteden we aandacht aan verschillende tekenen die erop wijzen dat je mogelijk toe bent aan een rebrandingstraject.

Signalen dat het tijd is voor rebranding

Je houdt je markt en de ontwikkelingen binnen je eigen bedrijf nauwlettend in de gaten en merkt dat er veranderingen optreden die van invloed zijn op je merk. Welke ontwikkelingen kunnen een teken zijn dat je toe bent aan het herzien van jouw brandingsstrategie?

1. Je merkt dat (potentiële) klanten een negatieve associatie met je merk hebben

Slecht in het nieuws of een andere reden dat er een negatieve associatie met je huidige merk is ontstaan. Het kan je zomaar gebeuren, maar het hoeft niet het einde te zijn van je bedrijf. In dit geval kun je rebranding strategisch inzetten om je merk opnieuw te positioneren in de markt en je identiteit te herzien.  Zo geef je je merk een frisse start en creëer je de juiste indruk. Welke associatie wil jij dat mensen hebben met je merk? 

2. Je merk en identiteit passen niet meer bij je doelgroep

De doelgroep is op een bepaalde manier veranderd of je bent je op andere groepen in de markt gaan richten, waarbij het huidige niet aanspreekt. Misschien ben je wel overgegaan van B2C naar B2B of spreek je inmiddels meer jongeren aan, maar past jouw boodschap niet meer bij deze nieuwe leeftijdscategorie. Je bent op zoek naar een identiteit die past bij hoe jouw doelgroep er nu uitziet. Als je merkidentiteit niet meer aansluit bij je doelgroep, kan rebranding de oplossing zijn om weer verbinding met hen te maken.

3. Je uitstraling is verouderd en past niet meer bij de huidige tijd en nieuwe trends

Was jouw merk en uitstraling helemaal 'hot'  voor de tijd waarin je bent begonnen, maar voelt het in dit nieuwe tijdperk ineens stoffig aan? Je bent op zoek naar die ' moderne feel' die aansluit bij de huidige trends en de beschikbare platformen. Een nieuw jasje kan wonderen verrichten en laat zien dat ook jouw bedrijf meegaat met de tijd en vernieuwend bent. Met rebranding maak jij je bedrijf weer relevant.

4. Je hebt je diensten en producten uitgebreid of meer afgebakend en de huidige branding volstaat niet meer

Verkocht je eerst alleen producten en bied je nu ook diensten aan of andersom? Richt je bedrijf zich met de nieuwe producten en diensten op een andere doelgroep dan je bestaande klanten? Misschien is de focus juist versmald en verschoven naar een niche. Dan is het mogelijk tijd om je branding te herzien en ervoor te zorgen dat jouw merk de nieuwe groep afnemers aanspreekt. Rebranding helpt je om consistent te bvl

5. Twee wordt één: er is een aanstaande fusie en je hebt een gezamelijke identiteit nodig

Bij een fusie moet je overeenstemming vinden in de markt die je samen als organisatie gaat bedienen, de boodschap die daarbij hoort en de waarden die je wilt aanhouden. Je wilt graag een identiteit die werkt voor beide bedrijven. Gaat het ene bedrijf op in het ander of komt er juist een compleet nieuw merk met een nieuwe huisstijl en identiteit? Hoe zorg je ervoor dat alle (potentiële) klanten zich goed voelen bij het nieuwe merk? Hoe ga je om met het samenvoegen van de medewerkers van beide partijen? Fuseren is een grote onderneming waarbij herpositioneren is in alle gevallen noodzakelijk is. Rebranding zorgt ervoor dat je merk na de fusie een sterke, samenhangende uitstraling heeft die zowel voor de interne cultuur als voor je klanten werkt.

6. Help! Mijn merk slaat niet aan?

Het kan je bedrijf overkomen. Het merk, zoals je het in gedachten had, slaat niet aan bij je doelgroep. De boodschap die je zendt, wordt niet goed begrepen en je hebt moeite om de doelgroep aan je te binden. Je wil af van de verwarring en communiceren wat je écht bedoelt. Het herformuleren van je branding kan dé oplossing zijn en is dan een goed startpunt.

7. Interne redenen: de kernwaarden van het bedrijf en de bedrijfscultuur zijn veranderd 

Soms verandert de focus van je bedrijf en groeit het uit tot iets groters, waardoor de cultuur en kernwaarden niet meer hetzelfde zijn als in het begin. Wat je communiceert sluit eigenlijk niet meer aan bij de huidige cultuur en daar wil je graag verandering in brengen. Je wilt de binding met je medewerkers graag vasthouden, hun betrokkenheid versterken en het positieve gevoel bij je bedrijf niet verliezen. Breng met rebranding jouw huidige visie en boodschap weer in lijn met je medewerkers.

8. Je hebt internationale ambities met je merk

Je hebt ineens te maken met verschillende culturen en gebruiken en je bent op zoek naar een consistente uitstraling die werkt over de hele wereld. De ene cultuur is de andere niet en je wilt graag dat jouw merk op een positieve manier wordt begrepen en ervaren. Je bent op zoek naar de gemene deler die alle doelgroepen een positieve associatie geven met jouw merk of dit nu in India of Ijsland is. Rebranding is dan dé manier om dit te verwezelijken.

Jouw partner in rebranding

Een betrouwbare partner nodig om je bij te staan in het proces? Hagenaar deelt haar expertise graag met jou en helpt je om alle signing haarfijn te laten aansluiten op jouw gewenste merkbeleving. Hoeveel locaties je ook hebt, in binnen- of buitenland of met bijzondere verschillen, wij zorgen ervoor dat je een sterke en uniforme uitstraling bereikt voor je doelgroep en medewerkers. Benieuwd naar het proces? Wij beantwoorden graag al je vragen.

Specifiek op zoek naar meer specifieke informatie over rebranding per branche? Lees hier meer over rebranding voor scholen en retail.

Meer weten over deze blog?