10-10-2024

Deel 2: Opvallen met lichtreclame: waar moet je op letten?

Bij het kiezen van lichtreclame komt een hoop kijken. Je wilt immers zowel overdag als 's nachts goed zichtbaar zijn. Hoe zorg je hiervoor? Wij nemen je in dit vervolg over lichtreclame kijken we naar de overige elementen die van invloed zijn op de zichtbaarheid van jouw lichtreclame naast kleurkeuze.

Welkom lichtreclame kastelenplein hagenaar reclame sliedrecht

Opvallen met lichtreclame: waar moet je op letten?

In ons vorige blog heb je al veel kunnen lezen over het gebruik van kleuren en contrasten en waar je op moet letten om ervoor te zorgen dat jouw lichtreclame voor voorbijgangers zichtbaar is.

In dit blog behandelen we de overige factoren die ervoor zorgen dat jouw lichtreclame eruit knalt of juist compleet verdwijnt. 

Laat jouw lichtreclame opvallen door:

  • Goed gebruik van lettertypen, schaal en spatiëring
  • De perfecte plaatsing ten opzichte van de omgeving en kijkhoek
  • Onderhoud

De invloed van letterypen, afmetingen en spatiëren op jouw lichtreclame

KISS: 'keep it sweet and simple'. Complexe en ovegedetailleerde lettertypen kunnen van dichtbij of op het scherm goed te lezen zijn, maar zodra de afstand groter wordt, kan dit zorgen voor ruis. Daarom adviseren we om het op het gebied van letterypen zo simpel en strak mogelijk te houden. Vette en scherpe letters zijn het best zichtbaar op afstand. Ben je bang dat je huiststijl daarmee in het gedrang komt? Laat je zeker adviseren door de projectmanager. Zij zorgen ervoor dat jouw identiteit herkenbaar blijft.

Spatiëring en schaal bij lichtreclame

Het klinkt natuurlijk heel logisch: een te kleine tekst is niet leesbaar vanaf een afstand. De formule die vaak wordt in gezet is H = L/300. Hierbij is H = lettergrootte in cm en L = leesafstand in cm. Toch is niet alleen de afstand van invloed op hoe goed een voorbijganger jouw lichtreclame kan zien. Wanneer een voetganger langsloopt, heeft hij of zij veel langer de tijd om de reclame te bekijken. Dit is een ander verhaal wanneer iemand met hoge snelheid voorbij rijdt. Wil je dat het publiek de reclame goed kan lezen? Hou er dan rekening mee wie ernaar kijkt en vanaf waar. 

Ook 's nachts wil je niet dat de letters in elkaar over lijken te lopen (ofwel overstralen). Het verhogen van de spatiëring kan hierbij helpen. Op zoek naar exacte cijfers? Over het algemeen houden we een verhoging van 15% - 25% aan. Onze projectmanagers houden rekening met snelheid en kijkafstand en helpen je natuurlijk graag om de juiste balans te vinden in letterhoogte en spatiëring.

Snelheid bij lichtreclame en gevelreclame

Schaal en spatiering bij lichtreclame en gevelreclame op afstand

De kijkhoek en omgeving bij het plaatsen van lichtreclame

Jij en de projectmanager zijn er helemaal uit. De hoogte is perfect, de spatiëring is perfect en je denkt dat je er bijna bent. Tot je het gebouw uitloopt en schrikt: er staat ineens een gigantische boom! En uiteraard blijkt die boom er toch al wel een tijdje te staan.  Jouw projectmanager zal daarom altijd van te voren vragen naar of zelfs met je meekijken naar de omgeving. Obstakels zoals bomen, gebouwen en andere objecten zouden zomaar de zichtbaarheid van jouw lichtreclame kunnen beinvloeden. 

Ook hierbij is het weer belangrijk om na te denken over wie de lichtreclame moet zien en vanaf waar. Wil je bijvoorbeeld dat voorbijgangers de reclame vanaf een onderaanzicht goed kunnen zien, is het zaak om de reclame niet te hoog te plaatsen. Is het de bedoeling dat de lichtreclame over andere obstakels moet uitsteken, wil je natuurlijk niet dat deze te laag wordt geplaatst. Om de reclame van verschillende aangezichten zichtbaar te kunnen maken, kun je naast hoogte ook spelen met de richting en hoek. 

Hoek, richting en hoogte bij lichtreclame

Zichtbaarheid van lichtreclame en onderhoud

Het is de bedoeling dat jouw lichtreclame heel wat jaren mee kan en blijft stralen. Onderhoud is hierbij een belangrijke factor. Dit zorgt er niet alleen voor dat de levensduur wordt verlengd, het zorgt er ook voor dat jouw lichtreclame goed zichtbaar blijft. Verouderde verlichting of verlichting die het niet meer doet, maakt de lichtreclame er niet aantrekkelijker op voor voorbijgangers. Daarnaast kan vuil of aanslag de helderheid van je lichtreclame aantasten en daarmee ook de zichtbaarheid. Bij Hagenaar Reclame zorgen we dat dit niet gebeurt en zorgen wij samen met jou dat de lichtreclame blijft stralen. 

Wil jij de stap zetten om lichtreclame te laten plaatsen voor jouw bedrijf? Twijfel dan niet om contact op te nemen voor een offerte. Samen maken we er iets bijzonders en opvallends van!

Meer weten over deze blog?